موتور کولر آبی قلب تپنده کولر است که به نامهای دیگری مثل دینام کولر، موتور کولر و الکتروموتور کولری نیز شناخته می شوند. با شروع کار و روشن شدن موتور شروع به چرخش و تولید سرما می کند. این موتور ها با دو دور کند 1000 و دور تند 1500 و با توان های مختلف تولید و در بازار عرضه می شوند.
بدنه موتور کولر آبی از جنس فولاد سبک است که با رزین پوشانده شده است. پوشش رزین مانع نفوذ رطوبت داخل محفظه کولر به موتور است و از زنگ خوردگی موتور را محافظت می کند. فریم موتور 52 است.
درجه حفاظت موتور کولر IP22 است که مانع داغ کردن سیم پیچ می شود.
اجزای تشکیل دهنده موتور یا دینام کولر آبی
- سیم پیچ استاتور
- بوش موتور
- محور موتور
- پرههای خنککننده سر روتور
- پلاتین با صفحه کلید
- درپوش آلومینیومی
- ورقه هسته استاتور
- ورقه های هسته استاتور
- بدنه موتور که لعاب کاری شده
- روتور با لعاب روی : . روتور با حرکت درآوردن پرههای خود شرایط مناسب برای خنک کردن موتور را به وجود میآورد.
- استاتور با پوشش لعاب سخت
- پایه الکتروموتور
- لاستیک لرزه گیر
- کلاهک گردگیر از جنس روی
- بست فلزی که نگهدارنده موتور به پایه است
- روزنه های موجود در بدنه استاتور که نقش تهویه موتور کولر آبی را دارند
- چند حلقه با اتصال کوتاه
- حلقههای اتصال کوتاه قفسها روتور با جنس آلومینیوم
- روزنههای محوری روتور برای تهویه مناسب روتور
- قسمت متحرک مربوط به کلید گریز از مرکز
مشخصات فنی موتور کولر آبی مربوط به قدرت موتور هستند که روی برچسب محصول درج می شوند که به صورت زیر است.
- ابعاد قاب موتور 225-355
- توانهای مختلف الکتروموتور کولری
کولر ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ فوت مکعب، دارای توان یک چهارم اسب بخار
کولر ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ فوت مکعب بر دقیقه یک سوم اسب بخار
کولر ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ فوت مکعب بر دقیقه دارای توان یک دوم اسب بخار
کولر 7000 فوت مکعب بر دقیقه، سه چهارم اسب بخار قدرت دارد.
انواع مختلف الکتروموتور کولر بر مبنای کارکرد
الکتروموتور با خازن دائم:
الکتروموتور کولری که با خازن دائم کار میکنند در این موتورها برای کارکرد از خازن استفاده میشود. نحوه کار آن متکی بر خازن منجر شده که این نوع موتورها در عملکرد خود دچار نوسان برقی نشوند. ساختار الکتروموتور با خازن دائم به نحوه ای است که برای هر دور کند و تند یک خازن، یک سیم پیچی کمکی و یک سیم پیچی اصلی در نظر گرفته شده است.
الکتروموتور با سیم پیچ راه انداز
بعضی از موتورها دارای سیم پیچ راهانداز هستند که این نوع از موتورها نیز در دو مدل خازنی ، مقاومتی و انواع سیم پیچ عرضه میشوند.
دور کند: 6 قطب
دور تند: 4 قطب
راهانداز: 4 قطب
نحوه کارکرد آنها نیز بدین صورت است که ابتدا موتور شروع به کار می کند. سپس با راهاندازی سیم پیچ دور کند و دور تند از مدار خارج میشود. برای تکمیل این عملیات سرعت نامی باید به 0.75 درصد برسد.